Wiele firm dosyć nieufnie podchodzi do współprac z agencjami PR i SEO. Wśród najczęstszych obaw, o których wspominają przedsiębiorcy, powtarza się obawa przed tym, czy w agencji PR, faktycznie będą płacić za efekty. Niektórzy dają za przykład nieuczciwe praktyki różnych firm, w których mimo kolosalnych sum wydanych na pozycjonowanie i budowanie wizerunku, nie ma żadnych wymiernych efektów w postaci np. zwiększonej sprzedaży czy większych zasięgów. Jak się przed tym zabezpieczyć? Każda profesjonalna agencja daje swoim klientom feedback. Dzięki temu możesz być spokojny o powierzone im zadania. Co to jest feedback w agencji PR?
Co to jest feedback?
Feedback po polsku to nic innego, jak informacja zwrotna. To angielski termin, który w Polsce staje się coraz bardziej popularny i powoli wchodzi także do języka powszechnego. Dotychczas najczęściej wykorzystywany był głównie w relacjach pomiędzy przełożonymi a podwładnymi. Feedback oznacza wypowiedź (ocenę) jednej osoby (na temat zachowania i czynności przez nią wykonywanych) przez drugą stronę konwersacji. Dobry feedback działa w dwie strony.
Po co jest feedback?
Co nam daje feedback? Przede wszystkim możliwość rozwoju. Dzięki niemu możemy dowiedzieć między innymi, w którym kierunku powinny iść nasze działania, co powinniśmy naprawić, do czego nie przykładamy uwagi, czy na czym skupiamy się nadmiernie. Feedback ma za zadanie wskazać mocne i słabe strony współpracy. W przypadku agencji PR ma on dodatkowe znaczenie.
Na czym polega feedback w agencjach PR?
Wbrew pozorom feedback w agencjach public relations działa w dwie strony. Zarówno agencja może wystawiać opinie i dawać sugestie odnośnie twojej firmy, jej oferty itp., jak i ty możesz domagać się, aby przy współpracy uwzględniono twoje potrzeby i preferencje dotyczące branży, w której działasz. Ważne, aby był on konstruktywny. Tak naprawdę każda rozmowa czy spotkanie z ekspertami danej agencji, może służyć pozytywnemu feedbackowi, dzięki któremu współpraca będzie się lepiej układać. Feedback to jedno z najbardziej pomocnych i najbardziej niedocenianych narządzi public relations.
Feedback od agencji PR
Feedback od agencji PR kierowany w stronę klienta powinien dotyczyć przede wszystkim dokonanych działań i wdrożonych strategii marketingowych i wizerunkowych. W ten sposób klient dowie się, za co płaci oraz kiedy i jakich efektów może spodziewać się dzięki temu. To podstawa komunikacji, dzięki której można w ogóle iść „o krok dalej” w rozmowie.
Feedback dla agencji PR
Chociaż nie jest to łatwe do przyjęcia, czasami współpraca z agencją PR nie układa się z winy klienta. Dlaczego tak się dzieje? Oczywiście z braku wzajemnej komunikacji. Przyjmijmy, że otrzymałeś feedback od agencji PR. Masz przed sobą listę wdrożonych działań, może nawet ich kosztorys oraz analizę widoczności twojej firmy w sieci.
Jeśli czegoś nie rozumiesz, powinieneś o to pytać. Często feedback od agencji PR może zawierać niezrozumiałe, eksperckie wyrażenia, czy wykresy, których nie potrafisz przeczytać i zrozumieć. Pytaj o to, co jest dla ciebie niejasne i proś o wytłumaczenie. Dzięki temu łatwiej będzie ci przekazać agencji swoje spostrzeżenia, które mogą okazać się niezwykle przydatne.

Dlaczego warto zdecydować się na współpracę z agencjami PR?
Przy dobrym feedbacku z obu stron współpraca z agencjami PR jest niezwykle przydatna w każdej branży. Dzięki temu twoim wizerunkiem tak w sieci, jak i w rzeczywistości zajmują się profesjonaliści i eksperci. Tak jest między innymi w cenionej i renomowanej agencji Warsaw Media House. Pozytywny wizerunek marki wpływa na zdobywanie zaufania odbiorców, a także przyczynia się do lepszego pozycjonowania treści w sieci.
Połączenie takich działań z pewnością zagwarantuje, że będziesz mógł stawać w szranki z nawet największą konkurencją. To, co wyróżnia znane i cenione przez internautów marki (np. Kaufland, Oknoplast, Murapol, Profit Deweloper, Orlen, PGNIG, Lotos, mBank, Atal) to właśnie nacisk na kwestie wizerunkowe i związane z e-pr. Dzięki temu są w stanie wyróżnić się w sieci i przykuć uwagę internautów.