Konkurencja technologiczna sprawia, że coraz więcej firm potrzebuje najwyższej jakości oprogramowania. Jednak wielu przedsiębiorców nie dysponuje ani odpowiednimi zasobami ludzkimi ani wystarczającym doświadczeniem, by pracować między innymi nad systemami CRM, aplikacjami mobilnymi lub rozwiązaniami e-commerce bez udziału partnerów zewnętrznych. Jednym z często wybieranych rozwiązań jest współpraca z dostawcami oprogramowania.
Wybór software house, który dostarczy wymagane aplikacje warto poprzedzić wnikliwą analizą. Na co warto zwrócić uwagę przed wyborem partnera technologicznego i podpisaniem umowy? Jak działać by nie popełnić błędów, które mogą sprawić, że dobrze działający lub dokładnie zaplanowany biznes okaże się rynkową klapą?
Firmy programistyczne działające na rynku od kilku lub kilkunastu lat mogą pochwalić się dziesiątkami lub setkami zakończonych projektów. W efekcie mają doświadczenie zarówno z różnymi technologiami jak i z różnymi typami klientów. Bardzo często lata doświadczeń rynkowych umożliwiły dostawcom oprogramowania na opracowanie skutecznych metod zarządzania projektami i rozwoju produktów.
Dlaczego jest to ważne? Przede wszystkim dlatego, że doświadczenie pozwala na tworzenie najwyższej jakości aplikacji. Praca nad wieloma projektami powoduje także, że końcowe produkty są bardziej elastyczne i odpowiadają specyficznym wymaganiom. Natomiast wiedza i doświadczenie zespołu programistów często mają ogromny wpływ na przebieg całego procesu rozwoju oprogramowania – niezależnie od tego czy są to dedykowane aplikacje webowe czy aplikacje mobilne.
Po sprawdzeniu doświadczenia warto również przeanalizować portfolio software house. Firma programistyczna z dużym doświadczeniem w implementacji rozwiązań lepiej zrozumie cele biznesowe zamawiającego. Oczywiście nie chodzi o to, by szukać partnerów, którzy wdrażali identyczne produkty, a jedynie o zwrócenie uwagi na to czy realizowali projekty o podobnych funkcjonalnościach.
Rekomendacje dotychczasowych klientów software house
Porady dotyczące zbierania rekomendacji można znaleźć w praktycznie każdym z dostępnych w sieci poradników. Jednak najczęściej ograniczają się one do poproszenia firmy programistycznej o przekazanie dokumentów rekomendacyjnych podpisanych przez dotychczasowych klientów. Oczywiście nie sposób kwestionować sensu takich działań, ale absolutnie nie warto opierać się wyłącznie na nich. Co zatem można zrobić?
Przede wszystkim samemu poszukiwać rekomendacji. Podpytywać znajomych lub szukać zarówno pozytywnych jak i negatywnych opinii w mediach społecznościowych. Dzięki temu możliwe jest sprawdzenie czy przestawione przez software house referencje.
Innym sposobem jest podpatrywanie rynku. Sprawdzanie z jakiego oprogramowania korzystają bezpośredni konkurenci to doskonały sposób na sprawdzenie jakości produktów końcowych przygotowywanych przez
Doświadczenie i portfolio – czy to wszystko?
Oczywiście doświadczenie i portfolio to dwa bardzo ważne czynniki, które powinny być wzięte pod uwagę w procesie wyboru dostawcy. Analiza dotychczas prowadzony projektów to doskonały sposób na uniknięcie błędu związanego z wyborem partnera, który nie będzie w stanie sprostać oczekiwaniom.
Ale na pewno warto również zwrócić uwagę na szereg innych, jak na przykład:
- Wielkość software house i struktura organizacyjna
- Stosowana metodologia zarządzania projektami
- Wykorzystywane narzędzia komunikacyjne
- Terminy
- Ceny
Im szerszy będzie zakres przeprowadzonego badania rynku, tym większe staną się szanse na powodzenia przedsięwzięcia.