Zgodnie z kodeksem etyki adwokackiej, nie można reklamować pracy kancelarii adwokackiej. Jak zatem adwokat może budować swój pozytywny wizerunek nienaganną reputację, aby skutecznie przyciągać nowych klientów?
Zakaz reklamy dla kancelarii
Zbiór Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, jaki został uchwalony przez Naczelną Radę Adwokacką 10 października 1998 roku, zawiera jasne ograniczenia dotyczące reklamy w działalności adwokatów. Generalnie przedstawiciele takiego zawodu w ogóle nie powinni się reklamować. Prawnik Olsztyn nie może zamieścić ogłoszenia w lokalnej prasie pod tytułem „Oferuję usługi prawnicze”, ani w innych środkach masowego przekazu. Nie może reklamować swojej osoby czy działalności kancelarii podczas wystąpień w mass mediach, ani redagować relacji prasowych, radiowych, telewizyjnych ze spraw, w których brał udział i udzielał pomocy prawnej. Adwokat ma zakaz inspirowania relacji dziennikarskich w środkach masowego przekazu oraz nie powinien komentować w nich prowadzonej przez siebie sprawy.

Zbiór Zasad Etyki nie pozwala na pozyskiwanie przez adwokatów klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu, między innymi przez jakichkolwiek pośredników. Radcom prawnym i adwokatom nie wolno narzucać swoich usług i przyciągać klientów w sposób sprzeczny z zasadami lojalności względem kolegów po fachu.
Jak można budować pozytywny wizerunek w zawodzie adwokata?
Pomimo faktu, że tradycyjna reklama adwokata jest zabroniona, to może on budować w sposób świadomy i skuteczny swą silną markę osobistą. Jak podkreśla specjalista od personal brandingu Piotr Grządziel, adwokat powinien kreować swój wizerunek jako uczciwego fachowca, który bierze odpowiedzialność za swoje dobre imię i interes klientów. Adwokat nie powinien robić niczego, co mogłoby wpłynąć na zmniejszenie jego szacunku do samego siebie. Nie może składać obietnic niemożliwych do spełnienia, czy powoływać się na układy czy znajomości, celem załatwienia danej sprawy.
Dopuszczalne jest informowanie potencjalnych klientów o działalności adwokata. Można zamieścić np. w prasie jednorazową informację o rozpoczęciu działalności zawodowej kancelarii, zmiany jej siedziby czy nazwiska adwokata. Dopuszcza się ponadto umieszczenie na budynku, w którym adwokat prowadzi swoją praktykę, stosownego szyldu, ale jego wielkość i treść powinny odpowiadać szczegółowo określonym wymaganiom, jakie zostały przyjęte przez właściwą radę adwokacką.
Zakazane jest publikowanie wyników pracy adwokata, o wygranych sprawach, czy miejsc zajętych w prowadzonych przez różne organizacje rankingach prawniczych. Informacje zawierające ocenę jakości świadczonych usług będą bowiem potraktowane jako forma klasycznej reklamy, a więc zabronione przez kodeks etyki prawniczej.
Adwokat zawsze powinien dbać o swoje dobre imię, nie dopuszczać do sytuacji dwuznacznych pod względem moralności. Niedopuszczalne jest z jego strony publikowanie np. w serwisach społecznościowych zdjęć czy treści, które mogłyby go ośmieszyć, choćby i dotyczyły wyłącznie sfery prywatnej jego życia.