Czasem okoliczności tak się układają, że trzeba sprzedać firmę przez siebie założoną. Powodów takiego stanu rzeczy może być wiele. Niejednokrotnie są to względy finansowe – na przykład zadłużenie lub zbyt małe zyski firmy. Innym powodem, dla którego przedsiębiorca wystawia ogłoszenie o treści sprzedam biznes, to obrana przez niego strategia - jest to raczej sposób na poszukiwanie inwestora, niż chęć pozbycia się firmy. Sprzedając tylko część aktywów zyskuje się bogatego wspólnika, dzięki czemu można wyjść na prostą. Częstą przyczyną tego, że przedsiębiorca chce sprzedać firmę są powody osobiste, jak na przykład wyjazd z kraju czy przejście na emeryturę.

W Polsce, niestety, ogłoszenia typu sprzedam biznes, wciąż budzą podejrzenia potencjalnych inwestorów.Kupno firmy wiąże się dla nich z ryzykiem. Pierwszym pytaniem, jakie zwykle nasuwa się potencjalnemu inwestorowi brzmi: Dlaczego firma jest na sprzedaż, jeżeli nie ma żadnych problemów? Dlatego dobrze, gdy przedsiębiorca, który chce sprzedać firmę uwiarygodni powody, dla których podjął taką decyzję. Jak w przypadku wszelkich transakcji, kupujący chce zapłacić jak najmniej, a sprzedający pragnie sprzedać firmęz maksymalnym zyskiem. Aby sprzedaż przedsiębiorstwa nie była tylko pozbyciem się biznesu, a przyniosła maksymalne korzyści finansowe, warto się do tego solidnie przygotować.
Chcąc przekonać inwestora, aby zdecydował się na kupno firmy należy mieć mocne argumenty. Tutaj z pomocą przychodzi marketing. Krótka informacja typu sprzedam biznes, to za mało, by móc liczyć na sukces. Każdy, kto ma na celu poszukiwanie inwestora, powinien przygotować dokument, który zachęci go, lub nawet przekona, że kupno firmy jest dla niego opłacalne. Dokument powinien zawierać między innymi takie informacje, jak te dotyczące zysków firmy, opis szans na przyszły rozwój przedsiębiorstwa oraz wyszczególnienie korzyści, jakie odniesie kupujący firmę.
Gdy poszukiwanie inwestora zakończy się sukcesem, trzeba zrobić wszystko, by do kupna firmy go przekonać. Przede wszystkim należy sprawić, by uwierzył, że firma ma przed sobą przyszłość i szansę na rozwój. Trzeba być jednak gotowym na negocjacje, bo poszukiwanie inwestora to jedno, a ubicie z nim korzystnego dla obu stron interesu, to drugie. Już w momencie wystawiania ogłoszenia sprzedam biznes, należy mieć przygotowaną strategię tego przedsięwzięcia. Dużą szansą na sukces w negocjacjach jest prowadzenie ich z kilkoma potencjalnymi nabywcami firmy. Oddech konkurencji może sprawić, że inwestor szybciej zdecyduje się na kupno firmy. Warto przewidzieć pytania i oczekiwania potencjalnego inwestora. Z pewnością będzie mu zależało na jak najniższej cenie inwestycji, będzie również zainteresowany dostępem do wszelkich danych przedsiębiorstwa wystawionego na sprzedaż. Przedstawienie mu profesjonalnie napisanego biznes planu dla sprzedawanej firmy, będzie dobrym, dającym szansę na sukces, posunięciem. Zainteresowany kupnem firmy ma też z pewnością obawy z tym związane – działalność konkurencji, ukryte wady przedsiębiorstwa czy nieprawdziwe dane dotyczące wyników finansowych firmy – to tylko niektóre z nich.
Proces sprzedaży firmy jest żmudny i niełatwy. Warto skorzystać z pomocy specjalistów, jak na przykład doradcy transakcyjnego czy brokera inwestycyjnego, który jest dla obu stron gwarantem bezstronności i wiarygodności zawieranej transakcji.