konferencje
 
konferencje
Konferencje:

»   Biznesowe
»   Finansowe
»   Ekonomiczne
»   Marketingowe
»   Gospodarcze
»   Naukowe
»   Językowe
»   Informatyczne IT
»   Handlowe
»   Prasowe
»   Prawne
»   Przemysłowe
»   Medyczne
»   Dotacje Europejskie
»   Firmowe
»   Menedżerskie
»   Telekomunikacyjne
»   Transportowe
»   Turystyczne

Dodaj konferencję

Miejsca konferencji:

»   Katowice
»   Kraków
»   Poznań
»   Warszawa
»   Wrocław

»   lista miejscowości

Ośrodki konferencyjne

»   Dolnośląskie
»   Kujawsko-Pomorskie
»   Lubelskie
»   Lubuskie
»   Łódzkie
»   Małopolskie
»   Mazowieckie
»   Opolskie
»   Podkarpackie
»   Podlaskie
»   Pomorskie
»   Śląskie
»   Świętokrzyskie
»   Warmińsko-Mazurskie
»   Wielkopolskie
»   Zachodniopomorskie

Dodaj Twój obiekt

Organizatorzy imprez:

»   Agencje artystyczne
»   Agencje hostess
»   Artyści
»   Catering
»   Dekoracje
»   Fotografia / wideofilmowanie
»   Imprezy dla dzieci
»   Imprezy integracyjne
»   Imprezy okolicznościowe
»   Imprezy plenerowe
»   Imprezy sezonowe
»   Imprezy towarzyszące
»   Miejsca imprez, spotkań
»   Obsługa techniczna
»   Ochrona i bezpieczeństwo imprez
»   Oprawa muzyczna imprez
»   Organizacja bankietów
»   Organizacja imprez masowych
»   Organizacja konferencji
»   Organizacja szkoleń
»   Organizacja targów
»   Organizacja wesel
»   Przebrania
»   Spotkania firmowe
»   Tłumaczenia
»   Touroperator
»   Wyposażenie spotkań, imprez
»   Inne

Dodaj Twojš ofertę w tym miejscu

 
 

Retromania jako stan kultury: źródła – formy – następstwa


Pragniemy zaprosić Państwa do Olsztyna na konferencję Retromania jako stan kultury: źródła – formy – następstwa, która odbędzie się w dniach 11–12 kwietnia 2019 roku. Zwieńczeniem naszych poprzednich olsztyńskich spotkań wokół popkultury są publikacje: Mody w kulturze i literaturze popularnej (Universitas, Kraków 2011), Tropy literatury i kultury popularnej (Wyd. IBL PAN, Warszawa 2014), Tropy literatury i kultury popularnej II (Wyd. IBL PAN Warszawa 2016), Popkulturowe formy pamięci (Wyd. IBL PAN Warszawa 2018). Celem obecnego – piątego – sympozjum jest ożywienie badań nad popkulturą w kontekście obserwowanego współcześnie powrotu do historii/przeszłości.

Marek Krajewski w pracy Kultury kultury popularnej (2003) wśród typów kultury wyodrębnił kulturę repetycji. Najnowsze opracowania Zygmunta Baumana (Retrotopia: jak rządzi nami przeszłość) oraz Simona Reynoldsa (Retromania: jak popkultura żywi się własną przeszłością?) przywołują pojęcia retrotopii i retromanii, rozwijając znacząco odpowiedź na pytanie: dlaczego nurt powrotu do przeszłości we współczesnej kulturze jest tak rozległy i jaką rolę w niej pełni?

Popkulturowy obraz przeszłości sam w sobie może się wydawać pozbawiony refleksyjnego wymiaru, skoro np. regułą stosowaną przez media jest posługiwanie się gotowymi schematami historii, które zamykane są w wyobrażonej współcześnie stylizacji dawności. Ale wiele nam może powiedzieć o aktualnej kondycji kultury, jej twórcach i odbiorcach.   

W kinach i telewizji rządzi remake. Nieżyjących już artystów, jak np. Ronniego Jamesa Dio czy Tupaca wskrzesza się jako hologramy i organizuje ich koncerty, co wydaje się bliższe utopii niż retro. Na kanale You Tube ogląda się archiwalne programy telewizyjne i stare teledyski – a z tej mody na dawność korzystają młodzi, nowi artyści.

Czy rzeczywiście – jak twierdzi Simon Reynolds w książce Retromania: jak popkultura żywi się własną przeszłością? – czynnik retro działa dopiero na ludzi, którzy są na tyle dorośli, że mają za czym tęsknić? Czy każdy modernizm jest skazany na przetrwanie jako klasyka? Czy wszystko wokół zwolniło, a cała popkultura zaczęła tonąć w nostalgii? Nostalgia w popkulturze istniała zawsze – co zatem zrobiła z nią technologia? Czy odebrała osobisty charakter wspomnieniom?; unieważniła znaczenie mechanizmu rozwoju kultury, jaki stanowił konflikt pokoleń?

Za Simonem Reynoldsem chcielibyśmy powtórzyć kilka ważnych pytań, które dotyczą kondycji współczesnej kultury, diagnozują jej stan z perspektywy powrotów do przeszłości. Czy zwrot ku temu co już było, oznacza koniec wyobraźni? Jak może wyglądać przyszłość awangardy? Czy w ogóle przyszłość w popkulturze istnieje? Czy, jak zapytuje Zygmunt Bauman w Retrotopii: jak rządzi nami przeszłość, „wyobraźnia przeszłości ma wciąż potencjał kreowania teraźniejszości”? Czy żyjąc w kulturze retro powiemy jeszcze kiedyś: „Jeszcze w życiu czegoś takiego nie słyszałem/nie widziałem!” zamiast: „Zagraj to jeszcze raz, Sam”.

Nasze zaproszenie kierujemy do lingwistów, literaturoznawców, historyków, kulturoznawców, medioznawców, socjologów, filozofów oraz przedstawicieli innych dyscyplin naukowych zainteresowanych między innymi poniższymi zagadnieniami:

  • Moda na staempunk (literatura, film, muzyka)
  • Retrofuturyzm – powrót do dawnych wyobrażeń przyszłości
  • Historia alternatywna
  • „Artefakty” dzieciństwa – drugie życie zapomnianych gadżetów
  • 8-bitowa nostalgia – gry i konsole z przeszłości
  • Kryminał retro – waloryzowanie XIX wieku, dwudziestolecia międzywojennego, powojnia i epoki PRL
  • Serial historyczny jako zabawa/gra z historią
  • Powroty gatunków i konwencji w kinie, literaturze, malarstwie
  • Zjawisko coverów w muzyce i kulturze (kultura coverów)
  • Rekonstrukcje i gry historyczne
  • Moda (ubiór) i jej flirt z historią
  • Hipster i nerd jako kluczowe figury retromanii
  • Moda na PRL (design, meble, motoryzacja)
  • Kultura kolekcjonowania (mechanizmy nadawania wartości kolekcjonerskiej)
  • Retropraktyki w muzyce rockowej (style, gatunki, brzmienia, rytuały sceniczne, instrumentarium, ubiór, konwencje, autorzy)
  • Mechanizmy konstruowania oraz przyczyny ponownej popularności gatunku/fabuły/bohatera w opowieściach o historii/przeszłości
  • Sposoby i wymiary zadomowienia w przeszłości (rzeczywistości epok dawnych, wieku XIX, dwudziestolecia międzywojennego, świat PRL)
  • Co kryje się pod hasłem retromania? – ideologie i aksjologie popkulturowych ujęć przeszłości
  • Zamieszkać w świecie z przeszłości – mechanizmy i narzędzia wyrażania tożsamości w kulturze retro
  • Podzwonne dla historii: popkultura i przeszłość – zagrożenia i szanse
  • Historia przez pryzmat kiczu (czasy prehistoryczne, wieki średnie, I i II wojna światowa, Holocaust, epoka powojenna i PRL)
  • Teorie spiskowe jako żywotny nurt dyskursu o przeszłości

 

Planujemy opłatę konferencyjną w wysokości 300 zł. Opłata pokrywa koszt dwóch posiłków obiadowych oraz druk wybranych materiałów pokonferencyjnych w postaci książkowej.

Na zgłoszenia od Państwa czekamy do 15 lutego 2019 roku. Prosimy o pobranie formularza zgłoszeniowego z internetowej strony konferencji Instytutu Polonistyki i Logopedii UWM. Zgłoszenie prosimy przesłać wraz z abstraktem (rozmiar abstraktu – maksymalnie 1200 znaków) na adres mailowy popkulturowe_formy@wp.pl.

Informację o przyjęciu zgłoszenia otrzymają Państwo pocztą elektroniczną do 10 marca. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo wyboru referatów.



Opłata: 300

Początek konferencji: 2019-04-11
Koniec konferencji: 2019-04-12
dodaj konferencję do: wykop.pl
Lokalizacja konferencji :

Wudział Humanistyczny Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
ul. Kurta Obitza 1
10-725  OLSZTYN
Warmińsko - Mazurskie

Organizator konferencji:

Instytut Polonistyki i Logopedii
ul. ul. Kurta Obitza 1
10-725  OLSZTYN
woj. Warmińsko - Mazurskie

Telefon: 89 524 63 61
Fax: 
p.przytula@uwm.edu.pl
http://www2.uwm.edu.pl/polonistyka/







  STRONA GŁÓWNA | DODAJ KONFERENCJĘ | ONAS | REKLAMA | KONTAKT | MAPA | ARTYKUŁY